- Hjem
- Oppdag Lindt: Sjokoladens historie
Lindts historie
En ånd av entreprenørskap, en sjokoladerevolusjon og et utmerket samarbeid. Dette er historien om hvordan Lindt & Sprüngli ble til.
Sjokoladepionerer
Lindt & Sprüngli har viet sitt engasjement til å skape nye spennende smaker som inspirerer kundene, samtidig som en førsteklasses kvalitet bevares i hvert produkt. Et nytt århundre bød på en mengde nye, delikate sjokoladeprodukter og spennende nye initiativ, som fortsetter å bringe Lindts sjokoladeverden nærmere deg.
1845: Tidlig suksess
I en liten konfektbutikk på Marktgasse i Zürichs eldre kvarter, produserte David Sprüngli og han sønn, Rudolf Sprüngli-Ammann, den første faste sjokoladestangen i den tyskspråklige delen av Schweiz. Sjokoladestangen ble umiddelbart en suksess.


1847: Den første sjokoladefabrikken
Sprüngli vokste raskt og åpnet sjokoladefabrikken Schleifetobel i Horgen i 1847. Man kunne kjenne duften av sjokolade da produksjonen startet.
Sjokolade-entrepenører
1859: Et nytt konditori
David Sprüngli og hans sønn innviet enda en konfektbutikk på Paradeplatz - Confiserie Sprüngli som er berømt og omtalt den dag i dag. Butikkens elegante innredning tiltrakk raskt folk, og den ble et populært sted å samles i Zürich.


1879: Lindt finner opp conching
På samme tid hadde Rodolphe Lindt, sønn av en apoteker, startet en liten konfektbutikk i Berne. Kort tid etter åpningen i 1879 produserte Lindt's Chocholate Company Rod. Lindt & Sons kun en hard, bitter sjokolade – slik som alle andre samtidige sjokoladeprodusenter. Men Lindt fortsatte å eksperimentere til han en fredag kveld etter flere måneders testing, dro fra fabrikken uten å slå av conchingmaskinen. Den arbeidet gjennom natten og hele helgen. Sjokoladen Lindt fant da han returnerte mandagen etter var utsøkt delikat, myk, og med en helt ny smak. Dette var begynnelsen på vår unike og omtalte Lindt sjokoladefondant.
Hemmeligheten bak hans sjokolade var i conching-prosessen han hadde oppfunnet – den skapte en fin-smeltende konsistens gjennom å kombinere kakaomasse og kakaosmør med andre ingredienser som sukker og melk, under lengre tid enn vanlig. Lindts conching-teknikk gav en følelse av "smeltet sjokolade", silkemyk og rik på smak, som var vanskelig å motstå. Dette var begynnelsen på en sjokoladerevolusjon. Lindt holdt sin oppfinnelse topphemmelig helt fram til Sprüngli kom inn i bildet. I dag anvendes conching av sjokoladeprodusenter over hele verden.
1892: Hvordan Sprüngli ble Lindt & Sprüngli
Da Rudolf Sprüngli-Ammann pensjonerte seg, delte han foretaket mellom sine to sønner Johann Rudolf Sprüngli-Schifferli og David Robert Sprüngli-Baud. Johan Rudolf tok over fabrikken i Horgen, som senere ble en del av Lindt & Sprüngli, mens hans yngre bror fikk de to konfektbutikkene i Zürich.


1899: Lindt & Sprüngli skapes
Et utmerket samarbeid.
Hemmeligheten som Lindt oppdaget i 1879 og som senere skulle sette Sveits på kartet som en førsteklasses sjokoladeprodusent, fanget Johan Rudolf Sprünglis oppmerksomhet. Hans interesse ble vekket – han gjenkjente en annen sjokolademaker-ekspert.
Det var først 20 år senere, i 1899, at de to entreprenørene møttes. Johan Rudolf Sprüngli hadde akkurat avsluttet byggingen av en større fabrikk i Kilchberg-Bendlikon som skulle øke produksjonen. Stedet er i dag kjent som Lindts hovedkontor. I Berne hadde den høye etterspørselen etter Rodolphe Lindts kremaktige sjokolade begynt å skape utfordringer for Lindts små og eldre produksjonsanlegg.
Så når Johann Rudolf Sprüngli tilbød å kjøpe foretaket til Lindt for en imponerende sum av 1,5 millioner gullfranc – inkludert varemerket Lindt og den hemmelige oppskriften – gikk Lindt med på dette så lenge han fortsatt hadde en stemme i selskapet. Det perfekte samarbeidet var født inntil Sprüngli drev virksomheten fullt ut.
Århundrets første del
Det nye århundre begynte sterkt for Lindt & Sprüngli, selv om det ikke var helt problemfritt. Til tross for første verdenskrig blomstret den sveitsiske sjokoladeindustrien, hvor Lindt & Sprüngli spilte en avgjørende rolle. I 1915 ble største delen av produksjonen eksportert. Selv under andre verdenskrig senket ikke Lindt & Sprüngli sin dedikasjon til ypperste kvalitet. På slutten av krigen – samtidig med vårt 100-års jubileum – økte salget raskt igjen.
Fra 1920-tallet: Internasjonal vekst
I begynnelsen av 1900-tallet etablerte Lindt & Sprüngli generelle agenturer og datterselskap i Tyskland, USA, og Storbritannia. I 1930 ble selskapets navn endret til dagens navn: "Sjokoladefabrikken Lindt & Sprüngli AG."

Internasjonal ekspansjon
Selskapet fortsatte å vokse i alle nøkkelmarkeder med datterselskaper og distributørvirksomheter. I dag er Lindt & Sprüngli nummer 1 i det globale premiumsjokolade-markedet, og velkjent for sine sjokoladeklassikere.

1932: Bâtons Kirsch
I 1932 ble den sveitsiske originale “Bâtons Kirsch” lansert, som viste seg å være en suksess for Lindt & Sprüngli.

1945: 100 år med Lindt & Sprüngli
Lindt & Sprüngli turned 100 and celebrated the big anniversary with a 12-part advertising series. The anniversary coincided with the end of the war and chocolate consumption picked up again.
1945: 100 år med Lindt & Sprüngli
Lindt & Sprüngli fylte 100 år og feiret den store merkedagen med en reklameserie i 12 deler. Jubileumet falt sammen med krigens slutt, og sjokoladekonsumet tok seg opp igjen.


1949: Sjokoladegull – LINDOR
Lindts sjokolademakere ønsket å skape noe himmelsk for å glede og oppmuntre kundene sine etter krigen. De satte i gang arbeidet, og eksperimenterte med sjokoladeoppskrifter inntil de i 1949 lyktes med en sjokolade som kjentes så luksuriøs myk at den kunne sammenlignes med smeltet gull. Den ble kalt LINDOR.
Først framstod den som en sjokoladebar med et delikat smeltende fyll. Det var ikke før 20 år senere at LINDOR ble assosiert med signatur trøflene. Nysgjerrig på å vite mer om historien til LINDOR?
1952: En "hoppende" overraskelse – Lindt Gold Bunny
Lindts sjokolade påskehare, også kalt GOLD BUNNY, dukket for første gang opp i 1952. En av Lindts sjokolademakere ble inspirert av datteren sin til å lage denne sjokoladekaninen av den fineste sveitsiske sjokoladen. Med kjærlig omtanke pakket han den inn i gullfolie for å få den til å skinne, og knyttet en rød sløyfe med en liten bjelle på, så det skulle være vanskelig å miste den. I dag er Lindt GOLD BUNNY en påskeklassiker som minner oss om at våren er rett rundt hjørnet. Vil du lære mer om historien til Lindt GOLD BUNNY?


1969: En favoritt over hele verden – LINDOR konfekt
I 1969 lanserte Lindt & Sprüngli de første LINDOR trøflene som en julespesialitet. De ble en umiddelbar suksess, og kundene savnet de straks julehøytiden var over…
1979: Sjokoladeklassikere
Før tiårets slutt, i 1979, ble Lindt's premiumsamling Connaisseur konfekt skapt for spesielle gavebegivenheter, og det ble også til et eget varemerke.


1989: EXCELLENCE
I 1989 ble nok en en klassiker skapt. Lindt & Sprüngli introduserte de ekstra tynne EXCELLENCE mørke sjokoladeplatene. Den mørke sjokoladen kjennetegnes av sine intense og sofistikerte smaker i kombinasjon med fin tekstur.
Lindt & Sprünglis framtid
Lindt & Sprüngli har viet sitt engasjement til å skape nye spennende smaker som inspirerer kundene, samtidig som en førsteklasses kvalitet bevares i hvert produkt. Et nytt århundre bød på en mengde nye, delikate sjokoladeprodukter og spennende nye initiativ, som fortsetter å bringe Lindts sjokoladeverden nærmere deg.

2008: Lindt & Sprüngli Farming Program
Bærekraft er en integrert del av Lindt & Sprünglis virksomhetsvisjon, og det er forankret i bedriftens strategi fra innkjøp av kakaobønnene, til det ferdige sjokoladeproduktet. Siden 2008 har Lindt & Sprüngli Farming Program vært et uttrykk for deres engasjement for en bærekraftig utvikling.
2009: Et spennende år
Den sveitsiske verdensmesteren i tennis, Roger Federer, ble Lindt's merkenavn-ambassadør i 2009. Samme år grunnla Lindt & Sprüngli sitt eget globale nettverk av detaljhandel – nå kunne kunder over hele verden ta del i sjokoladeopplevelsene av høyeste kvalitet.


2011: Lindt's magiske julestemning
Lindt's sjokoladebamse, GOLD TEDDY, ble lansert før julesesongen i 2011 for å gi høytiden litt ekstra stas og magi.
2013: Å gi tilbake
I 2013 grunnla Lindt & Sprüngli både "Lindt Cocoa Foundation" og "Lindt Chocolate Competence Foundation". Lindt Cocoa Foundation har som mål å forbedre de sosiale og økologiske betingelsene knyttet til sjokoladeproduksjon. Ved å fremme bærekraftig landbruk bidrar Lindt Cocoa Foundation til den allerede eksisterende innsatsen med å forbedre leve- og arbeidsforhold for kakaobøndene.
Samtidig har den veldedige Lindt Chocolate Competence Foundation formål å fremme, dyrke og opprettholde den posisjonen som Sveits har i forretningsverden innen sjokolade, og videre styrke Sveits ekspertise på sjokoladeproduksjon.


2020: Lindt's Home of Chocolate
I 2013 startet den veldedige Lindt Chocolate Competence Foundation et visjonært prosjekt i Kilchberg, Sveits. I 2020, under Lindt & Sprüngli's 175-års jubileum, åpnet "Lindt Home of Chocolate" sine dører. Lokalisert ved vårt hovedkvarter i Kilchberg huser det interaktive utstillinger, et forsknings-og forsøksanlegg, verdens største sjokoladebutikk, en kafé med produksjon av sjokolade spesielt designet for sjokoladekurs. Som vårt "Home of Chocolate" er det ingen overraskelse at det også har en av verdens største sjokoladefontener!
I dag er Lindt & Sprüngli et velkjent navn som signaliserer en begeistret lykke, kvalitet og sjokoladeglede verden over. Over årene har virksomheten utvidet sin merkevareportefølje internasjonalt, og ervervet sjokoladevirksomheter inkludert Hofbauer and Küfferle (1994), Caffarel (1997), Ghirardelli (1998) og Russell Stover (2014). I dag skaper Lindt & Sprüngli-varemerkene en unik produktverden med mer enn 2500 produkter. Våre kvalitetsprodukter er laget ved 11 produksjonssteder i Sveits, Europa og USA, og distribueres gjennom 28 datterselskaper, 500 egne detaljhandel-butikker, og et omfattende nettverk bestående av flere enn 100 distributører i mer enn 120 land. Til tross for den globale veksten forblir Lindt & Sprüngli i sine sveitsiske røtter – faktisk er sveitseren de største entusiaster av sveitsisk sjokolade, med et konsum på i gjennomsnitt 1 LINDOR konfekt daglig for hver innbygger.
2020: Chocolate delight
